jufnatasjaonline.nl – Verhalen zijn ideaal om mee te werken. Ze spreken tot de verbeelding en daarom kun je er in het creatieve vak zoveel mee doen. Vandaag deel ik dan ook met jullie mijn aanbod rondom het volksverhaal De Rattenvanger van Hamelen. Op mijn school werken we met kernconcepten en ik heb dit verhaal dan ook toegepast tijdens het Kernconcept golven met als insteek geluidsgolven. Mochten jullie ook met kernconcepten werken of een thema hebben rondom geluid, dan is deze blog leuk voor jou om te lezen en je inspiratie uit op te doen!
Het verhaal
In mijn theater staat een heel mooi zelfgemaakt sprookjesboek (hier binnenkort meer over!) met daarin het verhaal van De Rattenvanger van Hamelen zoals jullie hem hieronder ook kunnen vinden. Het is officieel geen sprookje maar een sage (oftewel een volksverhaal!) Ik lees het verhaal voor en/of vertel het met een beetje dramatiek. Zo komen kinderen meer in het verhaal en hangen ze aan je lippen!
Benieuwd naar het verhaal zoals ik hem vertelt heb? Hieronder is een GRATIS printable. Sla hem op en druk hem af om te gebruiken. Deze versie van het verhaal loopt goed af. Het originele verhaal loopt eigenlijk niet zo goed af, maar dat was voor sommige kleuters nog een beetje te spannend (ik spreek hier uit ervaring, haha!). Daarnaast is hij maar 2 bladzijden lang en dus prima te doen voor de spanningsboog van de kleuters.
Belangrijk om na het verhaal te checken wat kinderen hebben meegekregen. Stel vragen zoals:
– Waar ging het verhaal over?
– Waarom gebeurde dit of dat?
– Hoe vind jij het als afspraken niet nagekomen worden?
– Wat zou jij dan doen?
Hierdoor laat je hen ook nadenken over het moraal van het verhaal en krijg je meteen hele mooie gesprekken!
Beweeg- en dansactiviteit
Nadat je het verhaal besproken hebt, kun je aan de slag met de beweeg- en dansactiviteit. Laat de kinderen in de ratten veranderen. Omschrijf de ratten bijvoorbeeld als vieze, kleine, gluiperige beestjes en geef zelf al een voorbeeld van hoe ze zouden kunnen bewegen. Ze mogen de hele ruimte gebruiken. Benoem hier altijd dat de kinderen vrij zijn om hun eigen bewegingen te bedenken rondom de rat (en later ook de andere personages/figuren). Zo stimuleer je hun eigen creativiteit.
Daarna kunnen de kinderen de dorpsbewoners spelen die bang zijn voor de ratten, de eigenwijze burgemeester, de Rattenvanger en de kinderen die de rattenvanger dromerig volgen.
Wat kleuters ook enorm leuk vinden om te doen is het volgende: iedereen is een rat die de rattenvanger volgt door de ruimte. De rattenvanger bepaalt de route. Jij bent eerst de rattenvanger en daarna mag iedereen die wil de rattenvanger zijn. Jij kiest telkens iemand uit om snelheid te behouden. Wissel snel door, zodat dit niet te lang duurt. Zet bij deze gehele opdracht sowieso een fijn muziekstuk op. Klassiek is hier altijd prima!
Het Rattenvanger dansfeestspel
Omdat ik toevallig in een creatieve mood was, bedacht ik zelf ook een spel om bij dit verhaal te kunnen spelen. Je begint met het vertellen van het onderstaand stukje verhaal:
In het dorp Hamelen is er een dansfeest omdat de Rattenvanger Hamelen rattenvrij heeft gemaakt. Alle bewoners zijn op dit feest. Ook de rattenvanger. Hij is nog boos omdat hij niet betaald heeft gekregen . En dus verstoort hij het dansfeest met zijn fluit. Hij lokt de bewoners weg van het feest.
Daarna leg je het spel uit: Als je dadelijk de muziek hoort gaat iedereen fijn dansen. Vervolgens hoor je een melodie op een fluit (aantekening voor de leraar: dit kan op een fluit geblazen worden, door op je vingers te fluiten of misschien heb je nog een fluitmuziekstukje wat je tussendoor kunt aanzetten). Op dat moment mag de Rattenvanger de andere kinderen proberen te tikken. Dit mag de Rattenvanger doen zolang als het fluitmelodietje klinkt. Hij mag dan zoveel mensen aftikken als hij kan. Wanner het fluitmelodietje stopt, mag de Rattenvanger niemand meer tikken, mogen de anderen niet meer rennen en is iedereen weer fijn aan het dansen. Zodra je het fluitmelodietje weer hoort, mag de Rattenvanger opnieuw tikken. Het is een vlot spel. Als je af bent, ga je aan de zijkant zitten. We spelen door tot iedereen af is (of tot er nog één of twee dorpsbewoners over zijn).
Ik ben benieuwd hoe jullie dit aanbod vinden? Laat het me in de reacties weten. Ook vind ik het leuk om te horen als je het aanbod ook daadwerkelijk met je leerlingen gedaan hebt en wat je leerlingen er van vonden!