Eén van de meest besproken onderwerpen in het online content creator wereldje is een niche. Want moet je dit nu wel óf niet doen? In dit artikel deel ik mijn visie over dit onderwerp met jullie. To niche or not to niche?
Wat is een niche?
Een niche betekent dat jij als content creator (zoals blogger, YouTube-er of Instagrammer) je focust op één onderwerp. Bijvoorbeeld beauty. Het voordeel van een niche is dat mensen weten waar ze naar toe moeten. Voor beauty gerelateerde onderwerpen ging je vroeger bijvoorbeeld naar Beautygloss of Vera Camilla, maar wilde je meer weten over het moederschap dat moest je zijn bij Kelly Caresse. Als je heel erg in een onderwerp geïnteresseerd bent, kom je ook sneller bij die blog/YouTube-er/Instagrammer terug. Want daar vind je tenslotte wat jij ook leuk en interessant vindt.
Dus je moet een niche hebben?
Uhh, nee. Laten we wel stellen dat een niche heel aantrekkelijk is voor mensen omdat je alleen de dingen bespreekt waar zij ook in geïnteresseerd zijn. Als je over van alles schrijft – als je een blog hebt – dan wordt het onduidelijk en zullen mensen niet regelmatig naar jou terug komen. Wanneer je jezelf duidelijk op één specifiek onderwerp zet en mensen zijn op zoek naar dat onderwerp dan weten ze dat ze sowieso bij jou terecht kunnen en groei je online ook sneller. Je kunt als je ‘groot’ bent dan alsnog er voor kiezen om het over een andere boeg te gooien omdat je dan al ‘fans’ verzameld hebt.
Lees ook: Bloggen anno 2019 VS. 2013
Wat als je geen niche hebt?
Dat is helemaal niet erg. Ikzelf ben een enorm goed voorbeeld. Ik heb al zó vaak geprobeerd om een niche aan te houden, maar dat lukt mij gewoon niet goed. Ikzelf vind beauty, lifestyle, het moederschap, afvallen en gezond eten, films en series allemaal net zo leuk. Ik heb niet één ding waar ik mezelf op kan richten. Maar ook daar kun je wel slim mee omgaan. Als je surft naar Natasja Online, dan weet je dat je bij een chaotische moeder terecht komt die heel erg houdt van heel veel dingen en dus veel verschillende onderwerpen zal bespreken. Vind je dat oké en vind jij het fijn hoe ik informatie/meningen overbreng, dan zul je vaker terug komen. Door dat goed in de beschrijving te zetten en eventueel in het logo (hier heb ikzelf nog wat werk in te doen), breng je dat ook duidelijk over en weten mensen dus alsnog wat ze van jou kunnen verwachten.
Maar dat is nog geen antwoord op de vraag: to niche or not to niche?
Klopt. Wat ik je vooral wil zeggen is dat je als online content creator vooral moet doen wat jou gelukkig maakt. Als jij over meerdere onderwerpen wilt schrijven, moet je dat vooral doen. Ik schreef op een gegeven moment heel krampachtig over beauty (in 2013-2014 had ik een beauty blog), omdat ik gewoonweg niet meer inspiratie (en geld om spullen te kopen) had. Dat lezen mensen tussen de regeltjes door en dan komen ze ook niet terug. Een niche is duidelijk. Maar het is óók duidelijk als ik zeg dat je op mijn blog van alles vindt. Ik ben nou eenmaal een chaotische mama die teveel leuk vindt en niet kan kiezen. En als jij jezelf daarin herkent, dan kom jij ook terug omdat je jezelf aan mij kunt identificeren. Dus ik ben Natasja: blogger, vlogger, dans/drama juf, film en serie geek en daarnaast houd ik van het moederschap, beauty en lifestyle. Zo. Nu je dat weet, maak jijzelf de beslissing of je vaker op mijn online kanalen kijkt. En aan jou als online content creator om zelf een keuze hierin te maken.
Dus, wat is jouw keuze en waarom? Alles is prima!
2 comments
Denk dat een niche vooral belangrijk is als je professioneel wil bezig zijn met je blog. Het is dan belangrijk te weten wie je doelgroep is en waar zij op zoek naar zijn, zodat ze makkelijker bij je blijven. Hier merk ik bijvoorbeeld dat het concentreren op één specifieke groep me nu al (binnen 3-4 maanden) meer oplevert dan al die jaren ‘zweven’ hebben gedaan. Kortom, mijn antwoord zou zijn: to niche. Tenzij je schrijft als hobby, dan moet je gewoon lekker doen waar je zin in hebt! Want het ontbreken van een niche staat een leuke samenwerking natuurlijk nog steeds niet in de weg.
Maar wat is een niche dan precies? Want kijkend naar mezelf denk ik dat ik wel een niche heb: mama’s die chaotisch zijn maar metime in alle vormen en maten ook belangrijk vinden. Het is weliswaar een brede niche, maar wel een niche toch? Maar ik snap je punt dat een compactere niche je meer kan opleveren 🙂 of hoe zie jij dat?