jufnatasjaonline.nl – Oké, hier ben ik zó enthousiast over! Nu is mijn situatie waarschijnlijk heel anders dan die van jou. Ik ben dans en drama specialist op de basisschool waar ik werk. Ik werk dus sowieso vrijwel altijd met muziek. Maar toch… Ik ben hier écht heel enthousiast over en ik denk dat ik jou hiermee echt kan inspireren! Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder.
Muziek in de klas
Muziek in de klas. Love it! Nu is dat natuurlijk mijn werk, maar ik weet zeker dat als ik een juf was in een gewone groep ik dat ook heerlijk had gevonden. Lekker tijdens het werk wat muziek aan. Of dat muziek is waardoor je jezelf beter zou kunnen concentreren of lekkere catchy pop nummers tijdens het creatief bezig zijn.
Verschillende playlisten voor tijdens het aanbod
Zoals ik al vertelde geef ik dans en drama lessen. Ik gebruik dan ook al die jaren al Spotify om muziek te kunnen gebruiken tijdens mijn aanbod. Ik heb playlists voor de verschillende units met muziek die ik altijd kan gebruiken, maar ook per unit een playlist met muziek die ik nodig heb voor mijn aanbod. Sinds kort heb ik ook een playlist per dans/drama groep.
In die laatste playlist staan nummers die ik aanzet tijdens spellen zoals ‘Stopdans’ en ‘Stoelendans’. Echter heb ik deze nummers niet zelf verzonnen voor in de playlist, maar de kinderen.
De playlist van de kinderen
Eerder zette ik tijdens spellen de gezellige nummers aan waarvan ik dacht dat die aansluiten bij de groep kinderen van dat moment. Maar heel eerlijk: ik ben nu ook niet per se goed op de hoogte wat ze écht leuk vinden. En toen kwam ik tot dit idee (met een klein beetje hulp van Pinterest). Wat als de kinderen nu zelf de liedjes mochten kiezen tijdens de momenten dat er ‘gezellige muziek’ aan mag? Dus écht een playlist van de kinderen.
Maar dat ter plekke aan hen vragen en aanzetten leek me geen goed idee. Voornamelijk omdat ik wel verantwoordelijk ben voor wat er in mijn ruimte gebeurd. Dus om nummers aan te zetten die ik niet ken, brengt een risico met zich mee. Denk aan scheldwoorden of ongepaste teksten. Nope. Dat gaan we dus niet doen.
Spotify suggestie box
Dit jaar ben ik begonnen met een Spotify suggestie box, waarin leerlingen een suggestie kunnen indienen voor hun groepslijst. Ik beluister de suggestie en/of check de songtekst en voeg – als hij goedgekeurd is – toe aan de playlist van de juiste groep. Voor jullie duidelijkheid: op dinsdag werk ik met kinderen van unit 4 (leeftijd: 9-12) in vier verschillende groepen. Op een memoblaadje laat ik de kinderen de titel, de artiest en (in dit geval) 4.nog een cijfer zetten. Groepje een is dus 4.1, groepje twee is 4.2, groepje drie 4.3 en groepje 4 is 4.4. Zo hoef ik pas aan het einde van de dag de memoblaadjes uit de Spotify suggestie box te halen, maar weet ik toch in welke playlist het nummer moet.
Het fijne van deze Spotify suggestie box is dat ik weet waar de kinderen naar luisteren en wat ze leuk vinden. Daarnaast vinden zij het weer enorm leuk dat ze een beetje zeggenschap hebben in de muziek. Nogmaals: niet altijd. Voor mijn aanbod bepaal ik het nog altijd zelf, zodat ze in contact komen met veel verschillende stijlen etc. Maar voor de wat vrijere opdrachten (zoals spellen) kan ik hun eigen muziek aanzetten.
DIY Spotify suggestie box
Oké, hij is niet helemaal DIY, want het omhulsel van de doos heb ik gewoon gekocht. Zelf maken kan uiteraard ook, maar dat vond ik teveel werk. Ik kocht een actiebox (of visitekaartjes doos, of net hoe je het wilt noemen) op Amazon. Eentje met een slotje, zodat alleen ik de box open kan maken. Vond ik stiekem wel zo veilig, hihi. Vervolgens drukte ik het Spotify logo een aantal keren af en met wat plak en plakband zorgde ik dat het in de box paste en blijft zitten. Voor het uitsteeksel dingetje (geen idee hoe ik het anders moet noemen) maakte ik het kaartje in Word en printte deze in de juiste grootte uit. Tadaa! Klaar is de Spotify suggestie box!
Heb jij vaak muziek aan staan in de klas?